25. 3. 2011

Varenie v tlakovom hrnci

Všimla som si v mojej štatistike, že veľa ľudí, ktorí chodia na môj blog hľadajú recepty na varenie v tlakovom hrnci. Ja som tiež mala  podobné problémy, keď som si kúpila svoj prvý tlakový hrniec. Návod k nemu bol maximálne stručný a na internete som v tom čase našla veľmi málo praktických rád a receptov. Preto som sa rozhodla napísať zopár všeobecných informácii o varení v tlakových hrncoch, ktoré možno niekomu pomôžu.

Kapustnica z tlakového hrnca

Nebudem vás tu ohurovať reklamnými opismi od výrobcov hrncov (to si môžete nájsť na nete aj sami), ale napíšem vám skôr niekoľko praktických rád a vecí, ktoré sa mne osobne osvedčili pri varení. V prvom rade tlakový hrniec je perfektná vec. U nás v rodine ho nikto nikdy nemal, takže skúsenosti som nemala od koho nabrať a učila som sa na vlastných chybách systémom pokus - omyl. Kúpila som si najskôr jeden, že uvidím, ako sa mi bude varenie v ňom dariť, no a zapáčilo sa mi to tak, že teraz už mám tri. Mám tlakové hrnce Fagor, preto bohužial s inými značkami nemám skúsenosti. No a tiež časy varenia, ktoré tu uvádzam neplatia na hrnce staršej generácie, pretože ani s tými nemám žiadne skúsenosti. V každom prípade, nech už máte akýkoľvek hrniec, vždy pri varení dodržiavajte pokyny výrobcu, pretože každý hrniec je iný.

Najdôležitejšia vec ktorú som zistila je, že v mojich tlakových hrncoch stačí jedlo variť cca 1/3 času oproti obyčajnému spôsobu varenia v normálnom hrnci. Jedlo, ktoré sa varí v bežnom hrnci cca hodinu (60minút) uvaríte v tlakovom hrnci za cca 20 minút. Úspora času a energie je neskutočná a nie je to vôbec na úkor kvality jedla. Práve naopak. Časy varenia, ktoré uvádzam pri receptoch sa vždy rátajú od momentu natlakovania. Na presné meranie času používam kuchynské minútky, pretože pri varení v tlakovom hrnci ide naozaj o minúty a sekundy. Stačí minúta naviac a jedlo sa vám rozvarí. Ak nie som si istá, koľko minút mám jedlo variť, tak varím radšej menej ako viac. Tvrdé mäso sa dá vždy dovariť, ale s rozvareným už neurobíte nič. Keď chcem hrniec natlakovať, vždy ho postavím na najsilnejší horák a najsilnejší plameň (mám plynový sporák), aby jedlo čo najskôr zovrelo a hneď po dosiahnutí zvoleného tlaku (na mojich hrncoch vyletí žlté čidlo dohora) okamžite stiahnem plameň na minimum a nastavím si presný čas na minútkach.

Moje tlakové hrnce majú silné sendvičové dno a jedlo sa v nich varí ešte aj dlho po odstavení zo sporáka, čo veľmi často využívam hlavne pri varení mäsa. Robím to tak, že hrniec s mäsom vypnem asi 5 minút pred tým, ako som ho pôvodne chcela vypnúť a ešte nechám natlakovaný hrniec stáť 15 - 30 minút bez otvárania (kuracie mäso kratšie , bravčové a hovädzie dlhšie). Hrniec by sa mal za tú dobu sám odtlakovať, keď sa neodtlakuje, tak potom opatrne vypustím zvyšnú paru (pozor na oparenie).  Presný postup popíšem vždy pri každom konkrétnom recepte.
Mám dva 6 litrové hrnce a jeden 9 litrový. Ak sa vám tie litre zdajú prehnané, mali by ste vedieť, že tlakový hrniec sa môže naplniť iba do 3/4 jeho objemu. Teda napríklad v 6 litrovom hrnci uvaríte iba 4 litre polievky alebo gulášu. Moje hrnce majú dva tlaky. Jeden nižší č.1- na tom varím ryžu, polievky a zeleninu. Na vyššom tlaku č. 2 varím mäso. A ešte jedna dôležitá informácia, v tlakovom hrnci musí byť počas varenia minimálne 250 ml tekutiny.

Úplne bežne varím v tlakovom hrnci mäsový vývar, rôzne dusené mäso, guláše, kapustnicu, zeleninové polievky a keď sa veľmi ponáhľam, tak aj ryžu. Priebežne budem informácie a rady dopĺňať. Všetky recepty nájdete TU.

Kuracia polievka z tlakového hrnca

5 komentárov:

  1. Hi there! I'm at work browsing your blog from my new iphone!
    Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all
    your posts! Carry on the fantastic work!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jéjda! Tlakový hrniec som používala už v časoch, kedy ešte neexistoval internet :-) Keďže ho predtým roky používala moja teta, u ktorej som videla, ako v ňom varí, nemala som s varením problémy. No raz som čosi zo stien zoškrabovala, už si ani nespomínam, čo to bolo :-) Po rokoch mi prestal fungovať ventil, súčiastku som sa už ani nepokúšala zháňať. Hrniec bol z materiálu, ktorý sa dnes na varenie už neodporúča, putoval teda do prepadliska dejín.
    Našla som aj fotku na internete, mala som ten väčší.
    http://g.cz/sites/default/files/g/images/papinak_gecko.png

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za pekný a zaujímavý komentár, vďaka ktorému som objavila Váš krásny blog :) Veru, to boli časy, keď ešte neexistoval internet :) Neviem ako sme mohli bez neho vôbec žiť :)
      Btw: Ako blogerka "50 plus" sa vždy poteším, keď vidím blogovať "našu" generáciu :)

      Odstrániť
    2. Asi nás tých 50 a starších blogerov na Slovensku veľa nie je. Väčšinou blogujú mladí. Budem rada, keď sa u mňa zastavíte. Internet je veľký pomocník, ale aj veľký "žrút" času :-( Ale ja si už môžem tráviť čas tak, ako sama chcem, mne je už fajn, ako píšem v jednom z mojich príspevkov. Pekný večer prajem!

      Odstrániť

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk