12. 3. 2011

Hovädzia polievka so sedmorakým korením

Toto je tak trochu zvláštna, starodávna hovädzia polievočka.  Recept mám z kuchárskej knihy od Terézie Vansovej z roku 1925.  A prečo so sedmorakým korením?  Citujem autorku: ..."dobrá polievka vyžaduje sedmorakô korenie. Dľa ľúbosti pridá sa, počítajme: soľ, čierno korenie (piepor), málinko papriky, zázvor (ďumbier), muškátový oriešok, muškátový kvet a šafrán" ...  Ja iba dodám, že polievočka je vďaka koreninám príjemne pikantná a nám doma veľmi chutí...


  • hovädzie mäso a kosti vhodné na polievku - množstvo podľa vášho uváženia
  • mrkva, petržlen, paštrnák, 
  • kúsok zeleru - môže byť aj vňať, kaleráb, štvrť malej hlávky kelu alebo kapusty
  • cibuľa aj so spodnou šupkou, cesnak - zopár strúčikov
  • kúsok čerstvej papriky, petržlenová vňať, ligurčeková vňať - stačí kúsok
  • koreniny: soľ, celé čierne korenie, trošku mletej červenej papriky, štipka mletého zázvoru, ešte menšia štipka mletého muškátového oriešku, muškátového kvetu a šafránu

Suroviny sú rovnaké ako pred sto rokmi, ale varenie som si maximálne zmodernizovala. Polievku som varila v tlakovom hrnci. Mäso a kosti som zaliala studenou vodou, nechala zovrieť a niekoľkokrát  pozbierala penu. Keď sa pena prestala tvoriť, tak som hrniec zatvorila a natlakovala na tlak číslo 1 a varila 40 minút. Potom som hrniec odstavila a nechala samovoľne odtlakovať. Odtlakovaný hrniec som otvorila a pridala všetku zeleninu a koreniny. Hrniec som zatvorila, znova natlakovala na tlak číslo 1 a varila 20 minút. Potom som hrniec odstavila a nechala samovoľne odtlakovať. Hotovo. Odtlakovaný hrniec môžete otvoriť a do precedenej polievky zavariť vaše obľúbené cestoviny alebo knedličky.
Množstvo mäsa a zeleniny si môžete upraviť podľa svojich zvyklostí. Koreniny tiež nemusíte dávať všetky, ja som napríklad nedala šafrán (veď kto má dnes doma bežne šafrán). Keď som ešte nemala tlakový hrniec, polievku som varila pomaličky niekoľko hodín na sporáku ako sa normálne varí obyčajný hovädzí vývar. Ak neviete či vám bude polievka s toľkým rôznym korením chutiť, dajte po prvýkrát radšej len symbolické množstvá.
zdroj: kuchárska kniha od Terézie Vansovej z roku 1925

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk