9. 4. 2011

Starkine zemiakové posúchy

Tak som si konečne našla čas, vložiť na svoj blog aj tieto posúchy, ktoré ma naučila robiť moja starká (babka). Tento rok (2011) bude mať 88 rokov a ešte donedávna si sama navarila aj obriadila celú domácnosť... Babka tieto posúchy kedysi pekávala na liatinovej platni starého sporáka, v ktorom sa kúrilo drevom. Ja ich pečiem na sucho na teflonovej panvici, veď kde by som dnes zobrala, taký "šporhelt" :)


Cesto:
  • 1 vajce
  • 100ml rozpustenej bravčovej alebo kačacej masti (olej)
  • 2 - 3 čajové lyžičky soli
  • 1 č. lyžička cukru
  • 100ml mlieka
  • 400 - 500ml vody
  • 1 kg polohrubej múky
  • 42g čerstvé droždie (1kocka)

Plnka:
  • asi 3/4 - 1kg zemiakov
  • rasca
  • soľ
  • mleté čierne korenie
  • 1 veľká cibuľa
  • 2 - 3 polievkové lyžice bravčová alebo kačacia masť (olej) na osmaženie cibule 

- rozpustená bravčová alebo kačacia (husacia) masť na natieranie

Zemiaky si uvarím v osolenej vode s trochou rasce. Cibuľu nakrájam na malé kocky a osmažím na masti alebo oleji. Z uvarených zemiakov zlejem vodu, rozpučím ich, zmiešam s osmaženou cibuľou, osolím, pridám mleté č. korenie a nechám vychladnúť. Zatiaľ si zamiesim cesto. Ja som si ho urobila v domácej pekárni, ale môžete aj ručne. Ak budete robiť ručne urobte si kvások so 100ml mlieka, cukru a droždia a zamieste si pomerne tuhé cesto, ktoré nechajte dobre vykysnúť. Vykysnuté cesto som na pomúčenej doske rozvaľkala na štvorec cca 40x40cm a radielkom rozdelila na 4 pruhy po dĺžke aj po šírke. Vzniklo mi 16 štvorcov (asi 10x10cm). Na každý som dala za polievkovú lyžicu kopcom zemiakovej plnky, a urobila bochníčky (ako buchty). Nechala som chvíľu podkysnúť, potom som každý bochník roztlačila rukou na placku a rozvaľkala na kruh s priemerom asi 15 - 20cm. Takto som si urobila všetky posúchy, aby som nemusela odbiehať od pečenia. Posúchy pečiem na suchej teflonovej panvici do červena, nie veľmi prudko, aby sa prepiekli aj zvnútra. Hneď po upečení ich natieram masťou z obidvoch strán. Ukladám ich na seba a keď sú všetky hotové, ešte horúce ich prikryjem prevrátenou misou (aspoň na 30min. aj viac), aby zmäkli. Namiesto masti môžete dať do cesta, aj na smaženie cibule olej. Na potieranie je najlepšia masť. Na plnku som použila zemiaky od obeda, len som ich zohriala a zmiešala s usmaženou cibuľou a osolila a okorenila. Ak vám pri pečení zostáva na panvici múka, pred každým ďalším posúchom ju utrite suchou handričkou - pozor na prsty :). Ja tieto osúchy robievam ako hlavné jedlo po nejakej sýtej polievke, alebo na večeru s kyslým mliekom (acidkom). Môžete si ich upiecť aj na tmavšie, my máme radi takto.
zdroj: starý rodinný recept
Poznámka pod čiarou: Starká (babka) v roku 2013 zomrela (mesiac pred svojimi 90-timi narodeninami).


2 komentáre:

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk