25. 1. 2011

Huspenina

Huspenina sa u nás kedysi varievala len v zime po zabíjačke, keď sme mali domáce údené mäso. Pamätám sa, ako moja babka vždy postavila velikánsky hrniec plný koží a mäsa na sporák, v ktorom sa kúrilo drevom a celý deň pomaličky varila. Teraz varím huspeninu už len z kúpených surovín, preto som si tento rodinný recept upravila podľa svojich predstáv, ale vy si huspeninu pokojne môžete variť aj tým pomalým starodávnym spôsobom ...


  • cca 700g surové bravčové kože, paprčky alebo koleno,
  • cca 700g údené paprčky, kože, koleno (môže byť aj kus údeného mäsa),
  • 1 cibuľa
  • 3 strúčiky cesnaku
  • 10 ks celé čierne korenie

Všetko dobre poumývam, ak sa dá, nakrájam na menšie kusy, keď nie nechám vcelku a dám do hrnca, pridám celú cibuľu, cesnak tiež celé strúčky a korenie. Zalejem vodou len tak, aby mäso bolo ponorené. Vody nedávajte zbytočne veľa (na toto množstvo surovín som dala asi tak približne necelé 2 litre vody) Nesolím, údenina zvykne byť dosť slaná. Ja varím v tlakovom hrnci minimálne 1 hodinu, vypnem a nechám ešte aspoň 2 hodiny v zatvorenom a natlakovanom hrnci dovariť (mám hrniec v ktorom sa jedlo ďalej varí aj po odstavení). Pred tým než zatvorím a natlakujem hrniec zoberiem penu, tak ako na každom mäsovom vývare (ďalšie informácie o varení v tlakových hrncoch nájdete TU). Ak budete variť klasicky tak aspoň 3 - 4 hod (môžete aj viac!) pomalým varom ako mäsovú polievku. Keď je huspenina uvarená tak ju precedím, cibuľu a cesnak vyhodím, oberiem mäso (ak tam nejaké je), dám do tanierov a zalejem vývarom. Môžete dať aj nakrájané kože, ak máte radi. Po vychladnutí dám do chladničky stuhnúť. U nás toto jedlo papáme s nakrájanou cibuľkou, pokvapkané octom a s čerstvým chlebíkom.
Ak robím huspeninu pre návštevu a chcem aby dobre vyzerala, pridám ešte do precedeného vývaru práškovú želatinu (asi 20g), aby mi huspenina po vyklopení pekne držala tvar. Odoberiem si z precedeného vývaru asi 2 dcl a nechám vychladnúť, do vychladnutého dám napučať želatinu aspoň na 30 min. potom ju zohrejem (nevariť!) tak aby bola tekutá a prilejem ku zvyšnému vývaru v hrnci, zmiešam a nalievam do formičiek vyložených fóliou, nechám dobre stuhnúť v chladničke a až potom vyklopím.
U nás sa toto jedlo volá huspenina, niekto tomu hovorí aspik a videla som už aj názvy sulc a studenô. V mojom okolí sa v každej rodine varí huspenina inak. Niekto varí huspeninu len zo surových koží a paprčiek,  ja kombinujem surové mäso s údeným a napríklad moja svokra varí huspeninu iba z údeného mäsa.
zdroj: náš rodinný recept

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk