26. 6. 2012

Čerešňový džem zo žltých čerešní

Žlté čerešne ja osobne považujem dokonca aj v našich končinách za pomerne exotické ovocie ... džem z červených čerešní a višní robievam už celé roky, ale so žltých som ešte nikdy nerobila ... už teraz sa teším, ako s ním budeme plniť vianočné pečivo :)


  • 1kg vykôstkovaných žltých čerešní
  • 1kg kryštálového cukru
  • želírovací prípravok (Gelfix 1 : 1)
- umyté a vysterilizované poháre, viečka

Ako prvé si (podľa možnosti deň vopred) pripravím poháre. Ja to robím tak, že vyumývané poháre ešte vložím do dobre vyhriatej rúry (cca 180°), ktorú ale hneď vypnem a poháre v nej nechám vychladnúť. Čerešne vždy aspoň 2 hodiny (aj viac) vopred namočím do studenej (ľadovej) vody, do ktorej prilejem trochu octu. Potom ich ešte poriadne viackrát poumývam a vykôstkujem. Vykôstkované čerešne ponorným mixérom rozmixujem tak, aby v šťave zostali sem-tam aj kúsky čerešní. 
Čerešňovú šťavu som potom dala do hrnca so silným dnom (aby džem nepriháral) a chvíľku (asi 5 minút) som ho povarila, potom som pridala gelfix zmiešaný s 2 lyžicami cukru a znova povarila min. 1 minútu (podľa návodu na obale). Nakoniec som pridala zvyšok cukru a varila som ho na miernom ohni, až kým nezmizla pena (na obale píšu len 5 minút, ale ja varím trošku dlhšie, až kým sa neprestane tvoriť pena). Horúci džem nalejem do čistých a vysterilizovaných pohárov a rýchlo ho (ešte horúci) zaviečkujem. Poháre naukladám na plech a vložím do vyhriatej rúry (cca 180°), ktorú ale hneď vypnem a poháre v nej nechám vychladnúť. Je to niečo ako moja obdoba starej techniky, ktorú používali naše babičky (horúci džem zabaliť do deky a nechať vychladnúť). Vychladnutý džem odložím na chladné a tmavé miesto.


Poznámka: Môžete použiť aj iný želírovací prostriedok (od iného výrobcu), ale VŽDY postupujte podľa návodu, ktorý píše výrobca na obale!!! Postup, ktorý opisujem v recepte, platí na výrobok Gelfix od dr. Oetkera. Keď budete robiť džem s červených čerešní (ktoré sú sladšie), môžete dať len 500g cukru a použiť gelfix 2:1 (existuje aj gelfix 3:1 kde sa dáva ešte menej cukru). Ak nechcete používať želírovacie prostriedky s pektínom, môžete si džem uvariť klasicky "po starom" (iba s cukrom). Ja som kedysi tiež varila džemy bez želírovacích prípravkov, ale posledných cca 15 rokov som prešla na tento spôsob. Je oveľa šetrnejší a rýchlejší - ovocie si zachová svoju farbu, chuť aj vôňu. A tej chémie tam (v tých želírovacích prípravkoch) zase až toľko nie je. Tento džem je ale trochu redší (ako klasicky varený) a nie je vhodný na plnenie koláčov a buchiet, pretože vyteká.  Je to skôr redší džem na natieranie, napr. vianočného pečiva, do zákuskov alebo na chlieb.
Na blogu u UNAVENEJ VAŘEČKY  som našla nádherný recept na "třešňovú marmeládu" od babičky, do ktorej ide iba 250g cukru na kg čerešní - ak chcete nakuknite. U nás je už po čerešniach, ale nabudúci rok ho určite vyskúšam! :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk