19. 9. 2011

Slivkový kysnutý koláč s drobenkou

Taký obyčajný kysnutý koláč :) ... v záplave nových úžasných receptov, častokrát zabúdame na tieto úplne obyčajné koláče, ktoré piekli naše mamy aj babky celé roky.


Toto zvláštne kysnuté cesto som našla v jednom svojom zošite s receptami. Zaujalo ma, pretože do cesta sa nedáva vajíčko, ale kukuričný škrob (ja dávam vanilkový puding, čo je vlastne skoro to isté). Je to dávka  na 2 veľké plechy (30 x 40cm), ale dá sa rozpočítať aj na jeden plech.

  • 400ml mlieka
  • 200ml oleja
  • 1 vanilkový cukor 20g
  • 5 - 6 lyžíc cukru
  • štipka soli
  • 800g hladkej múky
  • 1 vanilkový puding (37g)
  • 42g droždia (1kocka)
  • drobenka: asi 30g masla, hrubá múka a kryštálový cukor (50:50) podľa potreby, trochu škorice podľa chuti
  • slivky

Cesto som si dala urobiť do domácej pekárne . Na začiatku miesenia nakuknite, či netreba priliať trochu mlieka, niekedy je suchšia múka. Polovicu mlieka môžete nahradiť vodou, robím to bežne pri každom kysnutom ceste - babkina dobrá rada. Ak budete robiť cesto ručne, tak si urobte najskôr kvások (100ml vlažného mlieka, lyžica cukru a droždie) a zamieste si mäkké polotuhé cesto (pri ručnom miesení budete možno potrebovať o trochu viac mlieka). Cesto som nechala dobre vykysnúť. Zatiaľ som si vykôstkovala slivky a nakrájala som ich na štvrtinky. Vykysnuté cesto som preložila na pomúčenú dosku, rozdelila na dve polovice, vyvaľkala na veľkosť plechu a pomocou valčeka preniesla na vymazaný plech. Rukami som upravila tvar a roztiahla až do rohov, ak bolo treba. Naukladala som slivky, reznou stranou hore, posypala drobenkou a nechala ešte cca 30 min podkysnúť. Piekla som na 180 - 200° kým kraje koláča nezačali hnednúť. Koláč nie je vysoký, tak dajte pozor, aby vám príliš nestmavol :). Ja som mala letné slivky, ale najlepšie sú tie jesenné (koláč som piekla ešte v auguste). Drobenku som teraz robila z hrubej krupicovej múky, ale pokojne si ju môžete urobiť aj z hrubej alebo polohrubej múky. Toto je taká moja obľúbená "basic" verzia kysnutého slivkového koláča, ako ho kedysi robila moja babka. Niekedy dávam pod slivky ešte tvaroh, alebo posypem slivky zomletým makom a cukrom.
zdroj: recept na cesto som si kedysi dávno odpísala z nejakej starej povojnovej kuchárky

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk