11. 8. 2014

Pečená plnená paprika

Plnená paprika v rajčinovej omáčke - ľudové jedlo, ktoré sa robí (alebo aspoň kedysi robilo) asi v každej rodine. Moja starká a aj moja mama a dokonca aj moja svokra, odjakživa robili plnenú papriku z vareného mäsa z nedeľnej polievky. Keď chceli uvariť plnenú papriku, vždy sa kúpil poriadny pekný kus mäsa, z ktorého sa najskôr urobila výborná nedeľná polievka (mäsový vývar) a potom v pondelok sa z neho navarila plnená paprika. Najčastejšie sa na tento účel kupovala hovädzina alebo bravčové mäso, ale v núdzi veru aj domáca sliepka z dvora, uvarená v polievke poslúžila. Ja som z čírej nostalgie zostala tomuto postupu verná, iba varenie papriky v rajčinovej šťave som nahradila pečením v rúre.


  • zelená paprika (pekná veľká, rovná)
na plnenie:
  • 1 hrnček guľatozrnnej ryže (môj "ryžový" hrnček má objem 300ml)
  • 1 a 1/2 hrnčeka vody
  • olej
  • 1 veľká cibuľa
  • 1 - 2 strúčiky cesnaku
  • soľ
  • mleté čierne korenie
  • majorán
  • varené mäso z polievky
  • 2 vajcia
na omáčku:
  • olej
  • 2 lyžice hladká múka
  • rajčinový pretlak (ja som dala domáci 2 x 700ml)
  • voda podľa potreby (a hustoty rajčinového pretlaku)
  • 1 -2 bobkové listy
  • 1 cibuľa
  • 4 klinčeky
  • cukor podľa chuti

Varené mäso z polievky zomeliem, alebo nakrájam na drobno. Papriku umyjem, odkrojím vršky a podľa možnosti dlhým úzkym nožíkom vykrojím aj "žily". Na oleji orestujem cibuľu do sklovita, pridám cesnak nakrájaný na drobno a krátko ho opražím, len aby zavoňal. Pridám soľ, mleté čierne korenie a majorán podľa chuti (majorán pomrvím v dlaniach, aby lepšie uvoľnil arómu). Pridám umytú ryžu a zalejem ju vodou. Nechám poriadne zovrieť, stiahnem plameň (varím na plyne) a varím na slabom ohni asi 6 - 7 minút. Vypnem a zakrytú ryžu nechám ešte asi tak 15 minút "dôjsť". Potom ju premiešam, pridám mleté varené mäso, ochutnám a prípadne ešte dochutím (osolím, okorením), pridám vajcia a zmiešam všetko dokopy. Zmesou naplním papriky, ktoré ukladám do pekáča s vyšším okrajom. Zo zmesi, ktorá mi zostala urobím guľky, alebo naplním malé guľaté cukety a pridám k paprike. Podlejem trochou vody (max. 150 - 200ml, záleží od množstva paprík a veľkosti pekáča), pekáč poriadne zakryjem alobalom (okraje postláčam, aby z pekáča neunikalo veľa pary) a dám piecť do vyhriatej rúry. Ja som mala naplnených 10 veľkých paprík a piekla som asi 30 - 35 minút na 200°, potom som rúru vypla a nechala som pekáč v horúcej rúre ešte ďalších asi 20 minút, až potom som ich vybrala. Dĺžka pečenia závisí od veľkosti paprík a tiež od ich množstva. Každá rúra pečie inak, riaďte sa svojou rúrou.
Omáčka: Na horúcom oleji opražím múku a urobím svetlú zápražku. Zalejem ju studenou vodou alebo rajčinovým pretlakom a rýchlo rozmiešam, aby sa mi neurobili hrudky. Pridám zvyšný pretlak, výpek z pečenia paprík, vodu, cibuľu do ktorej zapichnem štyri klinčeky a bobkový list a uvarím omáčku. Hotovú omáčku osladím podľa chuti.
Poznámka: Množstvo paprík, ktoré naplníte závisí od ich veľkosti. Rajčinovú omáčku nezvyknem soliť, rajčinový pretlak (či už kupovaný, alebo aj domáci zvykne byť dostatočne slaný). Naplnenú papriku môžete aj klasicky uvariť v rajčinovej šťave. Ja osobne posledných asi 15 rokov plnenú papriku už iba pečiem, zdá sa mi že pečená paprika má o niečo intenzívnejšiu chuť, ako varená v omáčke, ale to je iba môj subjektívny pocit. Ak chcete vyskúšajte a uvidíte, ktorý postup vám bude vyhovovať viac, veď koľko ľudí, toľko chutí... No, a ak máte chuť experimentovať, tak TU nájdete pekný recept na pečenú plnenú papriku so zajačím mäsom a pohánkou.
zdroj: rodinný recept + moje úpravy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk