1. 10. 2011

Jablkový koláč - pité

Klasické staromódne jablkové pité alebo pyté, vyberte si :) Podľa mojich informácií, správne je vraj "pité". V každom prípade, ak budete hľadať recept na internete zadajte do vyhľadávača obidva názvy, nájdete veľa zaujímavých receptov...


Cesto:
  • 600g hladkej múky
  • 250g masla
  • 200g práškového cukru (ja dávam iba 100g)
  • 3 vajcia
  • 1 kypriaci prášok do pečiva (12g)
  • studená voda na zamiesenie podľa potreby

Náplň:
  • 1kg očistených a na plátky nastrúhaných jablk, 
  • kryštálový cukor podľa chuti
  • trochu škorice (nemusí byť)

Zamiesim si cesto (vajíčka aj maslo musia byť studené z chladničky). Ak sa vám nedá zmiesiť, môžete opatrne priliať trošku studenej vody. Cesto sa snažím zmiesiť čo najrýchlejšie. Keď ho budete miesiť príliš dlho, maslo sa vám pod rukami zohreje, cesto sa bude lepiť a čím viac múky budete dosýpať, tým bude cesto horšie. Ale to platí všeobecne, na všetky cestá tohto typu. Zamiesené cesto dám do chladničky a nastrúham si jablká na plátky. Môžete ich nastrúhať aj na slzičkovom strúhadle, ale pustia viac šťavy a spodná časť cesta sa vám môže rozmáčať. Zachladené cesto som rozdelila na dve polovice. Jednu polovicu som rozvaľkala približne na veľkosť plechu (30 x 40cm hlboký 4cm) a pomocou valčeka som cesto preniesla na olejom vymazaný plech tak, aby po obvode vznikli vyvýšené okraje. Keď mi cesto niekde prevyšuje, jednoducho ho odrežem a "prilepím" tam kde chýba :). Naložím jablká, mierne ich rukou utlačím a posypem cukrom a škoricou. Cukru nedávam veľa, aby jablká nepustili zbytočne veľa šťavy, radšej pocukrujem hotový koláč na tanieri. Rozvaľkám aj druhú polovicu cesta a pomocou valčeka ho prenesiem a položím na jablká. Prípadné presahujúce cesto odrežem a jemne prstami postláčam kraje okolo celého koláča, aby šťava z jabĺk nevytekala. Malým valčekom prejdem po ceste, jemne ho pritlačím na jablká a zároveň vyrovnám nerovnosti, popichám vidličkou a dám piecť. Piekla som asi 30 min. na 180° (riaďte sa svojou rúrou - každá rúra pečie inak). Koláč sa dá krájať hneď po vychladnutí, ale najlepší je na druhý deň, keď cesto trochu odvlhne od jabĺčok.
Ak chcete mať koláč vyšší, môžete dať 1,5kg očistených jabĺk. Ak máte veľmi kyslé jablká, môžete dať do cesta 200g cukru. Ja mám sladké jablká z našej záhrady, tak dávam menej. Koláčik sa dá urobiť napríklad aj z polovičnej dávky do okrúhlej formy, a krájať trojuholníky ako na torte (vyzerá to veľmi pekne). Postup som písala trochu rozvláčne, ale chcela som upozorniť na niektoré úskalia pri príprave tohto zdanlivo jednoduchého koláča, pretože aj takýto banálne jednoduchý koláč sa dá pokaziť :)
zdroj: starý rodinný recept :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk