3. 9. 2012

Slivkový kysnutý koláč - babkin báleš

Jednoduchý kysnutý slivkový koláč, ako ho robievala moja babka. Tento koláč miesim vždy "od oka", ale keďže som ho chcela dať na blog, tak som sa dnes pokúsila aspoň približne zmerať a odvážiť všetky suroviny ... zvláštnosťou tohto cesta je, že by malo byť trochu redšie ako klasické kysnuté cesto ...


  • 200 - 250ml mlieko (podľa potreby aj viac)
  • 1 vajce
  • 50g rozpusteného masla alebo bravčovej masti
  • štipka soli
  • 3 lyžice kryštálový cukor
  • 350 - 400g polohrubá múka
  • 20g čerstvého droždia (1/2 kocky)
- 1 vanilkový cukor (20g) alebo lyžica kryštálového cukru + škorica na posypanie
- čerstvé slivky

Ja som cesto robila v domácej pekárni z dvojnásobnej dávky, na dva plechy. Rozpis surovín je ale na jeden klasický koláčový plech (30x40cm) s vyššími okrajmi. Ak budete miesiť cesto ručne, urobte si najskôr kvások (100ml vlažného mlieka, lyžička cukru, droždie) a zamieste si cesto. Malo by vzniknúť redšie lepivé cesto, ktoré nechám dobre vykysnúť (musí minimálne zdvojnásobiť svoj objem). Vykysnuté cesto vyklopím na poriadne nahrubo vymastený plech a pomúčenými rukami ho jemne roztiahnem po celom plechu. Kraje môžete trošku zdvihnúť, aby šťava z ovocia po krajoch nezatekala a nepripalovala sa. Na roztiahnuté cesto naukladám vykôstkované polovičky sliviek reznou stranou hore a nechám na plechu ešte aspoň 1/2 hodinu podkysnúť (keď mám veľké slivky, tak ich nakrájam na štvrtinky). Pred pečením posypem vanilkovým cukrom, do ktorého zamiešam štipku škorice a upečiem. Ja som piekla na 180°asi 20 - 25 minút (riaďte sa svojou rúrou - každá rúra pečie inak). Nepečte zbytočne dlho, nech sa vám koláč nevysuší.
Poznámka: Polovicu mlieka môžete nahradiť vodou a namiesto masla dávam niekedy olej (starká dávala bravčovú masť). Ovocie môžete dať aj iné, podľa sezóny (výborné sú aj čerešne a marhule). Koláč pred pečením cukrujem len veľmi málo (aby ovocie nepustilo veľa šťavy), radšej pocukrujem už hotový koláč na tanieri. Na posypanie môžete namiesto vanilkového cukru použiť lyžicu kopcom kryštálového cukru zmiešaného so škoricou. Plech natieram stuhnutým maslom alebo masťou dosť na hrubo (môžete ho vyložiť aj papierom na pečenie, ale cesto sa potom trošku horšie rozťahuje).
zdroj: rodinný recept

9 komentárov:

  1. výborný, odporúčam

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vyborny recept :) peciem vzdy podla neho a kolacik sa vzdy podari

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Akurat vychladol dostatocne tak aby som ho mohla pokrajat. Je to najlepsi recept aky som kedy vyskusala. A to som ich vyskusala uz kvantum. Odporucam naozaj vyborne. Kolac je jemnucky, nadychany. Ako oblacik. Uz iny recept ani nebudem skusat.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ďakujem za recept, koláč je vynikajúci, lepšie cesto som nenašla:)
    vyskúšali sme ešte vylepšenie, pod slivky sme dali makovú plnku a je to mnamky, eňo ňuňo, jak od babičky:)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Vyborny kolacik. Robila som ho 1x a to cesto je take jemnucke, makucke...mnam. Na slivky som dala este posypku. Velmi dobry kolacik.

    OdpovedaťOdstrániť

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk