9. 1. 2015

Vianočná torta s vaječným likérom

Naša tohtoročná vianočná torta. Aj keď je už po Vianociach, možno sa recept bude niekomu hodiť. Veď stačí vynechať vianočné zdobenie a tortu si môžete upiecť aj hocikedy cez rok...


cesto:
  • 2 upečené medové pláty priemer 24cm (1/2 dávka z tohto receptu: Plnené medovníky)
krém:
  • 250g mascarpone
  • 150 ml vaječný likér
  • 1 vanilkový cukor
  • 250ml smotana na šlahanie
  • 15g jemne mletá želatína
  • 100ml voda
šlahačková vrstva:
  • 250ml smotana na šlahanie
  • 1 vanilkový cukor, 
  • stužovač šlahačky
- 100g čokoláda, kúsok (asi 25g) stuženého tuku a lyžica oleja
- marcipánové ozdoby
- otváracia forma na tortu priemer 24cm

Ako prvé upečiem dva okrúhle korpusy, môžete to urobiť aj o pár dní skôr, ako budete tortu plniť. Ja som použila polovičnú dávku z tohto receptu na Plnené medovníky. Cesto som mala zamiesené v chladničke, len som z neho odkrojila polovicu, rozdelila na dve časti, z každej vyvaľkala tenučký kruh s priemerom cca 23 - 24cm (pri pečení sa môžu ešte trochu zväčšiť) a upiekla som ich na obrátenom plechu vyloženom papierom na pečenie. Piekla som asi 5 - 6 minút na 180° (riaďte sa svojou rúrou - každá rúra pečie inak). Nepečte ich zbytočne dlho, korpusy sú tenučké, tak nech sa vám nevysušia. Upečené korpusy nechám vychladnúť na rovnej podložke a odložím na suché miesto. Plnila som ich až deň pred vianocami.
Krém: Želatínu dám na pol hodinku nabobtnať do studenej vody. Smotanu na šlahanie vyšlahám s vanilkovým cukrom (odložím do chladničky) a v druhej miske zmiešam mascarpone s vaječným likérom. Nabobtnanú želatínu opatrne nahrejem aby bola tekutá (nevariť! - pravá želatína by sa nemala zohrievať na viac ako 60°) a zašlahám ju do mascarpone s likérom a nakoniec ešte zašlahám vyšlahanú smotanu. Na dno otváracej formy položím jeden korpus (ak sa vám korpus pri pečení zväčšil a nevojde sa do formy, treba ho trochu orezať) a navrstvím krém, uhladím ho a dám poriadne zachladiť do chladničky.
Šlahačka: Smotanu vyšlahám s vanilkovým cukrom a stužovačom na tuhú šlahačku a navrstvím na stuhnutý a zachladený krém. Položím druhý, vrchný korpus, jemne pritlačím a odložím do chladničky, najlepšie do druhého dňa, aby korpusy zmäkli. Na druhý deň polejem čokoládou a ozdobím.
Čokoláda: V hrnčeku (alebo ak si netrúfate, tak nad parou) opatrne rozpustím stužený tuk, do horúceho tuku pridám čokoládu nalámanú na menšie kúsky a za stáleho miešania opatrne nahrievam, kým sa čokoláda neozpustí. Na záver pridám do tekutej  čokolády ešte lyžicu oleja a dobre zamiešam. Čokoládu nechám trochu povychladnúť a polejem tortu. Ja som tortu polievala, ešte keď bola vo forme, nabudúce skúsim tortu najskôr vybrať z formy, až potom poliať čokoládou. Čokoládu nemusíte dať všetku. Na mierne stuhnutú čokoládu som ešte "nainštalovala" marcipánové ozdoby. Keď čokoláda poriadne stuhla, opatrne som tenkým nožom prešla po obvode formy a odopla boky formy. Moja forma ma pekné sklenené dno, na ktorom som ju aj servírovala, takže som ju neprekladala na iný podnos. Tortu som krájala až na druhý deň ostrým nožom, ktorý som namáčala do horúcej vody. Pred každým zakrojením som z neho rýchlo utrela vodu papierovým obrúskom. Najskôr treba horúcim nožom nakrojiť hornú vrstvu s čokoládou, až potom prekrojiť zvyšok torty.
Poznámka: Celá torta vznikla ako momentálna improvizácia. V chladničke mi zostalo cesto na medovníky (perníky), ktoré som už nestihla upiecť, tak som z polovice cesta urobila dva okrúhle korpusy s tým, že neskôr ak stihnem, tak vymyslím plnku. Nakoniec som ju stihla naplniť aj ozdobiť a namiesto ďalšej várky medovníkov/perníkov sme mali vianočnú tortu :) Ja som z nej síce okoštovala len kúsok (lebo laktóza) ale zvyšku rodiny veľmi chutila. Vzhľadom na množstvo vaječného likéru, torta nie je vhodná pre deti. Do krémovej náplne som už nedávala žiadny ďalší cukor (okrem vanilkového do šlahačky), vaječný likér je dosť sladký. Vy si samozrejme môžete cukor pridať podľa chuti.
zdroj: vlastný recept (skombinovala som viacero svojich overených a obľúbených receptov)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk